بررسی نشانه ای افسانه های مازندران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده سپیده معافی مدنی
- استاد راهنما علی تسلیمی علی ابوالحسنی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
پژوهش های نشانه شناختی و نمادین در افسانه ها، راه های تازه ای برای تحقیقات ادبی و اسطوره شناسی می گشاید. نشانه ها در افسانه ها معمولاً همان نمادها دانسته می شوند؛ زیرا در افسانه ها نشانه های شخصی را نمی توان سراغ کرد. افسانه های مازندران نشانه هایی دارد که گاه همانند افسانه های دیگر است و گاه ویژه ی خود این سرزمین به شمار می رود؛ برای نمونه: عناصر طبیعی آن چون گیاهان و حیوانات، به گونه ای بومی آن جا به شمار می روند. گاهی نیز در اندیشه های آنان طنزهایی به چشم می خورد که نشانه ی بی اعتباری برخی از باورها و شخصیّت های خارق العاده است. نتایج پژوهش، بیان گر آن است که با کمک نشانه شناسی، می توانیم به تحلیل واژگان و کلماتی بپردازیم که گاهی مفاهیم و معنای اصلی در آن ها پنهان شده و خوانندگان و افسانه پردازان بدون توجّه به این معانی، آن ها را روایت می کنند. گاهی این نشانه ها، مسائل اجتماعی را به تصویر می کشند و دارای بن مایه های اساطیری نیز می باشند. این پژوهش به معرّفی و شناخت هر چه بیش تر افسانه های مازندران با تکیّه بر عناصر و مولّفه های نشانه شناسی می پردازد. در این رساله، به شرح نشانه ها و تأثیر آن ها در ساختار افسانه و همین طور تأثیر آن ها بر افکار، اندیشه ها و تخیّلات اقوام گذشته پرداخته شده است.
منابع مشابه
خوانش نشانه شناسانه نقوش جام های مارلیک (نمونه موردی: جام گاو بالدار و جام افسانه زندگی)
ارزش باستان شناسانه جام های مارلیک که در سال 1340 شمسی در منطقه رودبار استان گیلان کشف شده بر کسی پوشیده نیست. هنر فلزکاری استفاده شده دراین آثار نشان نبوغ هنرمندان آن عصر را دارد. اما در مطالعات انجام گرفته بر روی این جامها به نقوش به کار رفته بر روی این جامها توجه ویژه ای نشده است. از آنجا که این نقوش دارای رمزگان تصویری بسیاری هستند، سوژه مناسبی برای خوانش این تصاویر بر اساس دیدگاه های مخت...
متن کاملتحلیل جامعه شناختی افسانه های مازندران
افسانه روایتی شفاهی است که در طول زمان سینه به سینه نقل می شود و مفاهیم و مضامین گوناگونی از جمله عناصر اجتماعی را در بر دارند و البته در هر سرزمین رنگ محلی و بومی را به خود می گیرد. مطالعه جامعه شناختی فرهنگ عامه، به ویژه افسانه با توجه به ارزش های آن، ضروری به نظر می رسد. مازندران سرزمین افسانه هاست که از دیرباز در متون گوناگون ادبی زبانزد است. افسانه های مازندرانی (البته به معنای امروزی) باز...
بررسی خویشکاری های زنانه در افسانه های بیرجند
ا افسانه ها و قصه های عامیانه یکی از منابع مهم انسان شناسی و جامعه شناسی برای همه اقوام است و یکی از پشتوانه های فرهنگی هر ملتی به شمار می رود. افسانه های ایرانی نیز حاوی نکته های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... است. از این رو، نگارندگان در این پژوهش سعی کرده اند تا با بررسی افسانه های بیرجند به این پرسش ها پاسخ دهند که نقش و جایگاه اجتماعی زنان در این افسانه ها چیست؟ کارکرد و خویشکاری آن...
متن کاملبررسی خویشکاری های زنانه در افسانه های بیرجند
ا افسانه ها و قصه های عامیانه یکی از منابع مهم انسان شناسی و جامعه شناسی برای همه اقوام است و یکی از پشتوانه های فرهنگی هر ملتی به شمار می رود. افسانه های ایرانی نیز حاوی نکته های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و ... است. از این رو، نگارندگان در این پژوهش سعی کرده اند تا با بررسی افسانه های بیرجند به این پرسش ها پاسخ دهند که نقش و جایگاه اجتماعی زنان در این افسانه ها چیست؟ کارکرد و خویشکاری آن...
متن کاملنگاهی به نشانه های تصویری در گلیم و گلیمچه های مناطق شرق استان مازندران
Village weavings, particularly flatwoven Gelims, are the products of personal lastes, gifts, and individual creativity. In the meantime, the genuineness of their designs and colors is rooted in a collective genius enriched over the centuries. This collective genius seems to be well-preserved in the flatweav of East Mazandaran villagers, whose design repertoire is not confined to sheer imitation...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور استان مازندران - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023